Herken je deze situatie? Je hebt een fout gemaakt en je word op het matje geroepen, je krijgt al direct een naar gevoel. Je loopt naar binnen en je hoort dat je een fout hebt gemaakt. Helaas wordt dit niet op een normale manier verteld. Je hoort boosheid en irritatie in zijn of haar stem. Vele van ons schamen zich voor professionele ”mislukkingen”. Maar wanneer je je schaamt voor je fout heb je juist nog een fout gemaakt, dit zegt hoogleraar Naomi Ellemers. Op Carrièrepad worden we vaak afgestraft als we iets fout hebben gedaan. Dit is in ieder geval de allerslechtste manier om van je fouten te leren.
In een onderzoekslaboratoria hebben ze gezien hoe mensen reageren op kritiek en fouten. Werkt kritiek motiverend of is het alleen vervelend?
Er wordt vaak gedacht dat als we vertellen dat iemand iets niet goed heeft gedaan, dat dat een positieve prikkel moet geven. Maar uit de cijfers komt het volgende: wanneer kritiek hard aankomt kan je dit niet op een constructieve manier oppakken. Je krijgt een hogere hartslag, je bloeddruk krijgt pieken en je ervaart het gevoel van stress. In deze staat sluiten mensen zich af of gaan ze juist in verdediging. Op deze manier is het dus niet mogelijk om tot een verbetering te komen.
Kijk niet alleen maar naar de dingen die fout gaan, maar bekijk ook de positieve dingen. Doorzeuren over fouten in het verleden – daar worden mensen juist alleen maar ongelukkig van. Je kan beter kijken naar de toekomst en er gezamenlijk voor zorgdragen dat deze fouten niet meer voorkomen.
Vraag jezelf bijvoorbeeld het volgende af; Hoe kan ik het de volgende keer beter doen? Hierdoor worden mensen veel minder fysiek geprikkeld.
Boos worden en zeggen dat je wordt ontslagen wanneer je weer zo’n fout maakt gaat zeker niet helpen. Door meer acceptatie en respect te tonen bereik je veel meer. Je kan beter vragen hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit niet nog een keer gebeurd? Kunnen we dit herstellen? Heb jezelf misschien ideeën hiervoor? Wij mensen hebben snel de neiging om te praten over gedrag in termen van goed en fout. Mensen weten vaak zelf wel dat ze een fout gemaakt hebben, dat hoef je ze niet nog een aantal keer te vertellen.
En misschien moet je als leidinggevende ook naar jezelf kijken. Heb ik het wel goed uitgelegd? Was het inwerkproces te kort of heb ik hem of haar gelijk in het diepe gegooid? Hebben we misschien niet de juiste middelen tot onze beschikking?
Dit kan in theorie wel maar meestal wordt deze kans niet gepakt. Mensen komen heel snel stug en bot over, vooral wanneer het om een fout gaat. Je kan bijvoorbeeld ook aangeven dat het op een onhandige manier gegaan is, dan heb je meer kans op verandering. Wanneer mensen worden gestraft (of ze krijgen te horen dat ze worden weggestuurd) wordt een fout vaak weer opnieuw gemaakt, hierdoor leer je juist niks van je fouten.
Yes, neem bijvoorbeeld de luchtvaart of de medische sector. Daar kunnen fouten dodelijke gevolgen hebben; de motivatie om van fouten te leren is daar enorm groot. Het gedrag in de cockpits worden namelijk ook onderzocht door psychologen.
Hoe kan het dat het daar fout ging en hoe kunnen deze processen verbeteren? Als er open en op tijd wordt gecommuniceerd over foute, dan wordt er beter gepresteerd.
Een fout is hier dan ook een trigger tot verbetering!
Schaamte en schuld zijn morele emoties. Dit geeft aan dat mensen zichzelf snel veroordelen. Maar deze gevoelens helpen je niet om verder te komen. Blijf vooruit kijken dan kom je verder. Ga dus niet denken ‘ik heb het verkeerd gedaan dus ik ben een slecht mens’. Blijf niet in die negatieve bui hangen.
Bekijk bijvoorbeeld de omstandigheden waar je in terecht bent gekomen. Zijn dit dé omstandigheden waar jij het maximale uit gaat halen? We zien je graag bij ons langs komen om dat eens tegen het licht te houden. Neem hier contact met ons op.
14 maart 2019
Blog
No Comments