Confianza.

Social.

17973
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-17973,stockholm-core-2.3,select-child-theme-ver-1.0.0.1537189083,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Doe jij al mee met deze wereld-challenge?

Doe jij al mee met deze wereld-challenge?

Elk jaar komt er wel een bizarre challenge voorbij op social media. We zijn bekend met de icebucketchallenge en de eet de heetste peper (of prop een lepel kaneel naar binnen) ter wereld. Soms loopt het niet goed af, maar toch willen mensen altijd graag challenges aangaan. Nu is er iets nieuws verschenen op het internet (de Groene Golf);  Drie maanden geen nieuwe kleding kopen, tot de kerst doordeweeks geen vlees eten of de eerstvolgende vakantie met de trein of fiets. Vanaf 1 november gaan duizenden Nederlanders deze challenge aan. 

 

Iemand die zich al heeft ingeschreven voor alle acties, is Jesper (33). Hij is een van de initiatiefnemers van deze zogenoemde Groene Golf, een online campagne die werkt als een soort duurzame Icebuketchallenge. Deelnemers kunnen anderen uitdagen om mee te doen om zo een sneeuwbaleffect te creëren. Vanaf 1 november gaan de acties van start. Jesper vond dat het tijd was om minder te gaan praten over de klimaatverandering en juist iets te gaan doen. Het doel is om 1 miljoen mensen te bereiken en 10.000 mensen te laten committeren aan deze grote actie.

 

Jesse werkt samen met Wouter, Hilde, Tim, Thijs, Julia en Hidde zij werken bij de; ABN AMRO, Rijkswaterstaat, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, SUEZ, Stedin en Essent werken. Een bijzonder groepje young professionals die elkaar in 2018 op een festival ontmoetten. Daar besloten ze hun krachten te bundelen. Zelf werkt Jesper bij KPN waar hij werkt aan de versnelling van de energietransitie van het netwerk.

 

In 2019 wilde dit groepje lefgozers en -grieten zoals ze zichzelf noemen, verder gaan dan deze individuele beloften en zo ontstond het idee voor de Groene Golf. Ze hebben gekeken op welk gebied je als individu het meeste verschil kan maken. Dat is met vlees, vervoer en kleding. Hieruit zijn drie acties gekomen waar je je voor kunt opgeven.

 

1. Drie maanden lang geen nieuwe kleding kopen | de mode-industrie draagt 8% bij aan de wereldwijde uitstoot van CO2. Als 1000 mensen besluiten 3 maanden te stoppen met shoppen, levert dat een besparing op van 37.000 kg CO2 uitstoot.
2. Tot de Kerst doordeweeks geen vlees eten | vlees eten is slecht eten voor het klimaat. Door op doordeweekse dagen geen vlees te eten kan een flinke co2 reductie behaald worden. Als 1000 mensen meedoen aan deze actie, bespaart dat 55.371 CO2 equivalenten tot de Kerst.
3. De eerst volgende vakantie met de trein of fiets | een vlucht van Schiphol naar Barcelona veroorzaakt ongeveer 500 kg CO2 uitstoot, 5 % van de jaarlijkse uitstoot van een gemiddelde Nederlander. Als jij je volgende vakantie met de fiets of trein gaat, kun je die uitstoot makkelijk besparen.

 

Het is een grote impact en daar zijn ze zich ook van bewust. Veel mensen ”willen/kunnen” niet zonder vlees, reizen het liefst met het vliegtuig en sommige kopen het liefst nieuwe kleding van hun net gestorte salaris. Maar toch zijn dit soort dingen nodig om onze wereld te beschermen. Redden is tegenwoordig een groot woord, maar als ieder mens minder vlees zou eten, minder nieuwe kleding zou kopen en meer zou fietsen dan zou de wereld daar al een stuk van opknappen.

 

Wil je ook meedoen? Ga dan naar groenegolf.nl

 

Welke van de drie challenges zou jij willen proberen?

Date

31 oktober 2019

Category

Blog

Tags
challenge, de groene golf, de wereld
No Comments

Post a Comment