Vanwege de stikstof-crisis en om stilgelegde woningbouwprojecten snel te kunnen voltrekken, bekijkt het kabinet deze week een aantal mogelijke maatregelen op verkeersgebied.
Bijvoorbeeld het verlagen van de maximumsnelheid op alle wegen naar 100 kilometer per uur. Of het gaat misschien een maandelijkse autoloze zondag worden. Wat vind jij? Is zo’n autoloze zondag een goed idee? En ben jij bereid om je auto één zondag per maand te laten staan? En is dat ook mogelijk?
Tot nu toe liggen er in iedere gemeente spannende mobiliteitsplannen klaar. Maar dit kan nog weleens voor wrijving zorgen, sommige mensen moeten namelijk hun geliefde parkeerplek voor de deur opgeven.
Zo is radiostation Sublime gelegen in het Werkspoorkwartier, een wijk die in 2020 autoluw moet worden. Ook omliggende wijken wachten hetzelfde “lot”, want een gevolg hiervan is dat bewoners vanaf 2020 betaald moeten parkeren. Dit werd onlangs meegedeeld in een wijkbericht waar fel op werd gereageerd.
Een kleine greep uit reacties op wijkgebonden Facebookgroepen:
• Hop, allemaal in de trekker stappen en naar het gemeentehuis!
• Reden om te verhuizen dan
Cannegieter neemt de mobiele telefoon als voorbeeld. Niemand dacht die nodig te hebben en velen waren erop tegen. Nu kunnen we ons leven niet zonder voorstellen. Veel wijken in (hoog)stedelijk gebied moeten autoluw worden, om zo meer leefruimte te creëren en minder CO2-uitstoot en auto-opstoppingen. Er worden alternatieven geïntroduceerd voor het reizen met de eigen auto zoals deelauto’s, deelfietsen, meer fietsparkeerplekken en een overkoepelend MaaS-systeem. Dat laatste is een soort Netflix abonnement waarin alle mogelijke vormen van (deel)mobiliteit aangeboden worden, van Uber tot deelfiets!
Hoe krijg je inwoners daarin mee? Het is volgens Cannegieter cruciaal dat je mensen eerst een volwaardig alternatief kunt bieden dat overal en altijd beschikbaar is. Want garantie op beschikbaarheid is essentieel, je wilt er niet naast grijpen. Dus eerst het nieuwe introduceren en laten ervaren, voordat je het oude gaat afbouwen.
Spitsmijden: Mensen werden beloond als ze niet met de auto in de spits verschijnen op een stuk snelweg. Ze kozen zelf het alternatief: zoals ’s ochtends thuiswerken, reizen met de fiets of het openbaar vervoer. Een grote groep bleef het ‘nieuwe gedrag’ vertonen, ook toen de financiële beloning stopte, omdat ze toen de voordelen hadden ervaren.
Daarnaast is het belangrijk dat je als gemeente of stad mensen meeneemt in het ”waarom achter maatregelen zoals de autoluwe stad”. “Neem Utrecht, tot 2040 moeten er een kleine 100.000 inwoners bijkomen. Dat vraagt nogal wat, dus moeten we anders naar de relatie tussen ruimte en mobiliteit kijken. Als iedereen met eigen auto blijft gaan, krijg je niet alleen een parkeerprobleem, maar wegen slibben compleet dicht. Bovendien wordt de leefomgeving zeer ongezond. Dat vraagt aanpassingen van iedereen. Daar moet je over communiceren, en er moeten alternatieven komen.
Daarbij helpt het om de voordelen van aanpassingen te schetsen. Geef mensen iets om over te dromen! Stel je een nabije toekomst voor waarin je vier keer zoveel groen in je straat hebt, dat je kinderen zich veilig door een stadscentrum kunnen verplaatsen en dat je niet bang hoeft te zijn voor slechte luchtkwaliteit. Met een mooi perspectief in het vooruitzicht, is het makkelijker om als individu een betere (andere) keuze te maken.
Bron: Sublime
21 november 2019
Blog
No Comments