Confianza.

Social.

18297
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-18297,stockholm-core-1.1,select-child-theme-ver-1.0.0.1537189083,select-theme-ver-5.2.1,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Met deze voedingskeuzes bouw je weerstand op

Met deze voedingskeuzes bouw je weerstand op

Onze minister-president Mark Rutte waarschuwde ons al in zijn speech, het coronavirus gaat heel veel mensen treffen. Hoe zorg je ervoor dat je zo min mogelijk last hebt van dit virus? Wij hebben even alle tips en fabels op een rij gezet voor jullie!

 

Hoe zorg je ervoor dat je weerbaar bent? Het Voedingscentrum raadt allereerst aan om gezond te eten, genoeg te slapen en regelmatig te bewegen. Probeer in ieder geval een ruime 30 minuten op een dag goed te bewegen. Dit kan natuurlijk van alles zijn (hardlopen, flink stuk doorlopen, achter de playstation fitnessen, thuis fitness, hoelahoep-en etc.) Wanneer je dit regelmatig blijft doen kan je lichaam ziekmakende bacteriën en virussen beter de baas blijven. Hierdoor herstel je weer sneller en ben je weer snel op de been.

 

Maar wat is nou echt gezond? Daarover zijn vegetariërs, vleeseters, raw food-aanhangers en koolhydraatarmeters het doorgaans niet helemaal eens. Het Voedingscentrum gaat uit van de Schijf van Vijf, omdat je aan de hand daarvan de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt: mineralen, vitamines, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels. Dat is de basis, dit hebben we vroeger op school al meekregen.Daarnaast geeft het Voedingscentrum de volgende tips: 

– Eet veel groente en fruit; dagelijks minimaal 250 gram groente en twee porties fruit

– Kies vooral volkoren, zoals volkorenbrood, -pasta en -couscous en zilvervliesrijst

– Varieer met vlees, vis, peulvruchten, noten, eieren en vegetarische producten

– Neem genoeg zuivel; zoals melk, yoghurt en kaas

– Eet dagelijks een handje ongezouten noten

– Drink voldoende vocht, zoals kraanwater, thee en koffie

– Gebruik zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten, zoals olie, halvarine en vloeibaar bak- en braadvet

– En heel belangrijk: veel variëren met groente en fruit.

 

Vitaminesupplementen

 

Kom je altijd al wat vitamine D te kort? Scoor dan ook even bij de DA of supermarkt wat vitaminesupplementen. Ga niet hamsteren en laat ook wat voor je naaste over! Sommige mensen kiezen er momenteel ook voor om visolietabletten in te nemen. Deze zijn goed voor de hersenen, hart en bloedvaten en de hormoonhuishouding. Je kan natuurlijk ook kiezen voor vette vis zoals: haring, zalm, makreel, tonijn, sardientjes, maar het zit ook in lijnzaad en koolzaadolie.

 

Fabels

 

Op dit momenten vliegen er allerlei onzin adviezen door de lucht. Ga er dus niet vanuit dat alles klopt!  Èèn zo’n advies is bijvoorbeeld dat je extra warme dranken moet drinken zoals thee of soep. Hier is onvoldoende bewijs voor. Wanneer je niest, hoest en een droge keel hebt kan dit overigens wel voor verlichting zorgen.

 

Maar wat moet je dan wel doen? Probeer die 1,5 liter water (thee) te drinken op een dag. Beperk de gesuikerde dranken en alcohol zoveel mogelijk, hoe lastig dat soms ook is 😉

 

Wel of geen Vitamine D

 

Het is niet verkeerd om extra vitamine D te slikken. Vitamine D kan namelijk wel risico verlagend werken bij luchtweginfecties. Zelfs wanneer je ziek bent is het handig om even een klein halfuurtje in de zon te zitten. Je hoeft geen uitgebreide wandeling te maken, maar je kan wel even een stoel in je tuin zetten en hier een dutje in doen. Je kan natuurlijk ook een work-out doen in de zon of een boek lezen. Zonlicht is namelijk onze voornaamste bron, na al die donkere wintermaanden is het juist goed om even die zon in te gaan.

 

Fabel: een Koolhydraatarm Dieet zou goed zijn voor de immuniteit

 

Een laatste fabel: een koolhydraatarm Dieet zou goed zijn voor de immuniteit. Sowieso krijg je sommige stoffen niet binnen wanneer je bezig bent met zo’n dieet. Probeer gewoon voldoende groentes en fruit binnen te krijgen, maar combineer wel zoveel gezonde ingrediënten met elkaar.

 

Hanteer ook andere gezonde leefgewoonten, zoals niet roken, voldoende slapen, regelmatige lichaamsbeweging en alcoholbeperking. Zorg voor elkaar en help ouderen met boodschappen, maar blijf wel zoveel mogelijk thuis. Laten we weer eens de creatieve knop omzetten. Heb je ons artikel van vorige week al gelezen? Hierin gaven wij een aantal tips/ideeën die je in het weekend kan gebruiken. Klik hier om dit artikel te lezen. De sportscholen zijn inmiddels ook gesloten, wil je wel in shape blijven? Klik dan hier voor wat inspiratie.

 

Probeer van dit weekend te genieten ondanks de hele situatie.

Date

27 maart 2020

Category

Blog

Tags
Corona virus, dieet, tips, vitamine D
No Comments

Post a Comment