Confianza.

Social.

18216
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-18216,stockholm-core-2.3,select-child-theme-ver-1.0.0.1537189083,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Steeds luxere personeelsuitjes, blijf jij liever thuis?

Steeds luxere personeelsuitjes, blijf jij liever thuis?

Veel bedrijven staan onder druk om nieuw personeel te vinden en het huidige personeel te behouden. Aandacht trekken met luxueuze personeelsuitjes is daarbij een van de strategieën, denk bijvoorbeeld ook aan: wintersportvakanties, stedentrips, uitgebreide vrijdagmiddagborrels, tafeltennissen in de pauzes en je kan sparen voor toffe cadeaus wanneer je met de fiets naar je werk komt.

 

Hoog in de lucht bungelen medewerkers in een klimtuigje van een modern, glazen gebouw in Rotterdam. Ze worden geïnstrueerd door sportmanager Gerben, die met zijn bedrijf Outline Travel personeelsuitjes organiseert waarbij je met collega’s van je eigen kantoorgebouw kan abseilen.

 

Het avontuurlijke uitje wordt door veel bedrijven geboekt. Tegenwoordig mag het allemaal iets spannender (of unieker).

Bedrijfsuitjes worden steeds luxueuzer

 

Het abseilen past in de trend waarin personeelsuitjes extravaganter worden en langer duren. Met alleen een barbecue kom je niet meer weg, sommige ‘bouw‘bedrijven huren bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een snackkar. Hier zijn veel mensen al blij mee, maar toch kijken ze altijd uit naar een personeelsfeest of eindejaars-cadeau.

 

Bedrijven maken gekke sprongen om hun  personeel te houden. Het is namelijk moeilijk om geschikte en goede kandidaten te vinden, maar werknemers houden is ook erg lastig. Met een bijzonder uitstapje proberen bedrijven mensen te prikkelen om bij hen te komen werken.

 

Feestjes, borrels en snoepreisjes als bindmiddel

 

Bedrijven moeten door de vele vacatures extra hun best doen om de aandacht van nieuw personeel te trekken en dat van het bestaand personeel vast te houden.

 

De uitjes kunnen het teamgevoel en de waardering voor elkaar versterken. Sommige mensen zijn op het werk heel nors en kort, maar in andere situaties (buiten het werk) zijn ze een stuk vrolijker en gezelliger. Of een ondergewaardeerde collega die normaliter in het magazijn staat, blijkt ineens enorm uit te blinken in een escaperoom.

 

Ook worden reisjes naar het buitenland ingezet als bonus. Zoals een wintersportvakantie naar Winterberg of een stedentrip naar Barcelona. Vroeger kreeg je een bon voor de zonnebank, tegenwoordig zien we het veel in de vorm van een reis of weekendje weg.

 

Vervaging tussen werk en privé

 

De uitgebreide snoepreisjes of bedrijfsevenementen worden dus luxueuzer, maar nemen ook meer vrije tijd van de werknemers in beslag.

 

Het kan trouwens veel spanning geven als je zegt dat je niet meegaat met een uitje.

 

Maar voor medewerkers die meer behoefte hebben aan vrije tijd kunnen de standaard borrels, feestjes en eventuele uitjes benauwend aanvoelen. Mensen zijn extreem sociale dieren en willen bij een groep horen. Het kan jezelf en de ander veel spanning geven als je zegt dat je niet meegaat. Het kan op de baas ondankbaar overkomen, want ‘alles is zo goed geregeld’.

 

Je kunt zeggen: het is niet mijn ding om dingen te ondernemen met mijn collega’s, ik waardeer mijn vrije tijd enorm. Dat kan wederzijds respect opleveren. Maar als het echt onderdeel is van de bedrijfscultuur, moet je je afvragen of je daar dan wel wil werken…

 

Benader bedrijfsuitjes niet als privépersoon

 

Een belangrijke tip die de organisatiepsycholoog mensen meegeeft die bij een bedrijf werken waar het ene na het andere uitje georganiseerd wordt, is dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat je werknemer of collega bent. Je moet een werkuitje niet benaderen als privépersoon. Want tijdens een borrel met vrienden stel je je veel kwetsbaarder op. Als je dat ook met je collega’s doet, kunnen er onprettige situaties ontstaan op de werkvloer.

 

Volgens een organisatiepsycholoog weten veel werknemers al van tevoren hoe de bedrijfscultuur is wanneer ze ergens solliciteren. Soms draaien ze ook al een proefdag mee, hierdoor krijgen ze al een goede indruk hoe iedereen met elkaar omgaat. Als collega’s samen lunchen is dat al een heel goed beeld voor de meeste sollicitanten.

 

Als je bijvoorbeeld op de Zuidas gaat werken, weet je dat je op vrijdagmiddag staat te borrelen en dat je je collega’s veel ziet buiten werktijd. De meeste mensen kiezen daar bewust voor. Die vinden het prettig om in hun vrije tijd met collega’s over werkgerelateerde dingen te praten. Pas dan komen ze tot rust.

 

Ben jij ook nog op zoek naar een bedrijf met een relaxte vibe of die leuke dingen organiseert? Klik dan hier.

 

bron: nu.nl

Date

6 februari 2020

Category

Blog

No Comments

Post a Comment